’We hebben bij WSC Vlietland de regie gekregen om te groeien’

Jelle weet als geen ander dat een goed functionerend administratie- en reserveringssysteem essentieel is. ‘We hebben door de jaren heen heel wat systemen geprobeerd, maar Recras steekt er met kop en schouders bovenuit.’

Breed aanbod

‘Ruim 35 jaar geleden begonnen mijn ouders met een camping, inclusief kleine jachthaven waar we een paar boten verhuurden’, begint Jelle. ‘In de loop der jaren bleven we groeien. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een heel watersportcentrum met motorboten en sloepen. En we bieden een breed scala aan buitensportprogramma’s. Je kunt bij ons onder andere vlotten bouwen, drakenkanoën en waterfietsen. Ongeveer tien jaar geleden startten we daarnaast met ons klimpark.’ Jelle: ‘Die groei was natuurlijk heel fijn, maar bracht ook de nodige uitdagingen met zich mee. We gebruikten verschillende systemen voor de boekingen van de verschillende activiteiten. Voor het klimpark gebruikten we Google Agenda en een enorm Excel-bestand. Bootreserveringen hielden we ‘ouderwets’ bij in een papieren agenda. Voor de camping hebben we door de jaren heen wel vier of vijf verschillende programma’s gebruikt en voor de jachthaven hadden we zelfs speciaal een programma laten bouwen, omdat de planning zo’n puzzel was. Niet ideaal.’

Van programma naar praktijk

‘Alle programma’s hadden één probleem gemeen: het programma bepaalde hoe je de praktijk moest uitvoeren’, legt Jelle uit. ‘Dat kon beter. Er was behoefte aan digitalisering en een volledig online boekingssysteem. Recras, wat toen trouwens pas net bestond, bleek naadloos aan te sluiten op onze wensen. Toen het klimpark een jaar bestond, besloten we daarom om het nieuwe boekingssysteem van Recras te implementeren. Eerst alleen in het klimpark, trouwens, om te kijken of het bij ons paste.’

Van praktijk naar programma

‘Al snel bleek dat Recras niet bepaalde hoe wij de praktijk moesten uitvoeren, zoals bij veel andere programma’s het geval was, maar dat de praktijk bepaalde hoe wij Recras wilden inrichten. We digitaliseerden de praktijk, om het zo maar te zeggen. Eindelijk een programma die het snapte! Dat was echt een eye-opener. Hierdoor ben ik ook kritischer gaan kijken naar de andere boekingsprogramma’s die we gebruikten, waaronder ons eigen geschreven programma. Het duurde niet lang voordat de wens ontstond om Recras ook voor onze andere onderdelen te gebruiken.’

Ontwikkeling

‘Ik denk dat het ongeveer twee à drie jaar heeft geduurd voordat dat echt in werking werd gezet. Recras bestond natuurlijk nog niet zo lang en was nog volop in ontwikkeling. In de beginjaren was het programma nog niet geschikt voor al onze complexe systemen en wensen. Maar naarmate de jaren verstreken en Recras zich verder ontwikkelde, konden we steeds verder overstappen. We werkten ook veel samen met de oprichters van Recras. Het was een beetje alsof we buren waren, maar dan wat verder weg. We hadden dezelfde achtergrond en dezelfde visie, waarmee we elkaar konden helpen en inspireren. Er was ruimte voor ons om mee te denken en ervaringen te delen op technisch en praktisch gebied. Ik had echt het gevoel dat ik onderdeel was van de ontwikkeling. Overigens is die ontwikkeling nog steeds bezig. Zelfs na tien jaar denkt Recras nog steeds mee met en als de gebruiker, om het programma te optimaliseren.’

Volledige regie

‘Of ik Recras ook aan andere bedrijven en ondernemingen zou aanbevelen? Jazeker!’, besluit Jelle. ‘Daarbij wil ik trouwens wel meegeven dat het instapniveau aardig hoog ligt. Er komt heel wat bij kijken als je begint met Recras, qua registeren en regisseren. Maar dat is het honderd procent waard. Je wordt goed geholpen tijdens het proces en uiteindelijk heb je de volledige regie over wat je wanneer en waar beschikbaar stelt en presenteert. Recras past zich volledig aan jouw wensen aan, in plaats van dat je als bedrjif concessies moet doen. Het programma heeft zeker weten bijgedragen aan de groei van WSC Vlietland, zowel voor het klimpark als voor de rest van het bedrijf. Recras gaf ons de ruimte en de regie om te groeien en ons te ontwikkelen. Dat is uniek, als je het mij vraagt.’

Zo gebruik je het reserveringssysteem voor klimparken

  1. Voer je producten en arrangementen in
  2. Voeg startmomenten en het benodigde materiaal toe
  3. Koppel je bankgegevens met onze payment service provider
  4. Maak een communicatie workflow om reserveringen op te volgen
  5. Embed de reserveringsmodule op jouw website

Til je marketing- en verkoopproces naar een hoger niveau met de beste koppelingen en integraties.

Met de juiste integraties maak je de marketing en verkoop van je producten daadkrachtiger en persoonlijker. Zorg ervoor dat klanten een fijne ervaring en maak ze tot ambassadeur van
je klimpark.

Besteed minder tijd aan repeterende taken en meer aan je bedrijf

Ervaar het zelf

WSC Vlietland gebruikt deze functies